13 november 2007
Nashville (7) - Persoonlijke portals
Er staat iets te gebeuren. Tijdens de conferentie ben ik gaan kijken naar Windows Live@Edu. Naar mijn idee de opvolger van Hotmail. Ik weet dat het GraafschapCollege is overgestapt naar Live@Edu en heb ook mijn eigen organisatie geadviseerd er eens naar te kijken. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat Live@Edu veel meer is dan een
aangeklede e-mailbox. Allerlei tools die het mogelijk maken om te communiceren, te plannen, samen te werken, documenten te delen, enzovoorts. Op zich wist ik dat wel maar realiseer me, dat ik de impact daarvan niet had overzien. Het gaat me niet eens zozeer om de tooltjes zelf, ook niet om de enorme opslagcapaciteit, die wordt aangeboden, maar vooral om het fenomeen, dat er een complete, persoonlijke portal wordt aan­geboden buiten de schoolinfrastructuur om. Een onderwijsinstelling maakt er alleen handig gebruik van door de eigen systemen er op aan te sluiten om vervolgens de communicatie met de student via dat portal te
laten lopen. Daarmee wordt ook een hele hoop eigen hardware en beheer uit handen geno­men. Geen eigen mailservers, geen upgrades naar nieuwe versies (nieuwe en verbeterde functio­nali­teiten worden automatisch toegevoegd).
De infrastructuur is ook geschikt voor studenten na hun opleiding: geen
gedoe om aparte alumni systemen in het leven te roepen en te houden.

Maar ook Google doet mee. Op de conferentie hingen ze werkelijk met de
benen buiten om de presentaties van Google te kunnen volgen. Daar
hetzelfde verhaal: allerlei persoonlijke tools om te communiceren, samen
te werken, documenten te bewaren en te delen, enzovoorts, en dat
allemaal in een persoonlijke portal.
In een presentatie werden de verschillende tools nog eens
gedemonstreerd. De traagheid van het netwerk maakte, dat ik het snel
voor gezien hield, maar ik ga er zeker nog eens naar kijken. Ook
nieuwsgierig? Met een Google account kun je naar
http://groups.google.com, zoek daar naar "Teaching with Google"
(inclusief aanhalingstekens), en kijk dan bij de "Googles Tools List".

Het Central Piedmont Community College heeft inmiddels voor Google
gekozen om een aantal redenen. Tijdens de presentatie werd een
vergelijking tussen Google en Windows gepresenteerd. Daar heb ik wat
foto's (foto1 en foto2) van gemaakt.

Het verhaal past in de trend van een persoonlijke digitale omgeving,
waarin het mogelijk is, dat mensen zichzelf presenteren, communiceren
met de virtuele wereld, samenwerken, enzovoorts. Er hoeven natuurlijk maar een paar knoppen aan worden toegevoegd en hup, daar staat je
persoonlijk portfolio. Het is de kracht van het aan elkaar knopen van losse elementen. Van die mogelijkheid maak je als onderwijsinstelling (of werkgever of nog anderszins) gebruik van, zolang je een relatie hebt met die student. Er wordt een verbinding gelegd met die persoonlijke omgeving zodat gegevens kunnen worden uitgewisseld.

Ik heb even nagedacht, wat dat dan betekent voor elektronische leeromgevingen of leermanagement­systemen en nog andere zaken. Nou, die kunnen alvast stoppen met het bedenken, uitbouwen of verbeteren van hun communicatiefunctionaliteiten. Niet meer doen, gewoon aanhaken bij deze ontwikkelingen. Wat het gaat betekenen voor al die portalbouwers? Voorlopig zal dat nog wel meevallen. Portals hebben meer functionaliteiten dan alleen communicatie maar ook daar zullen ze op hun tellen moeten passen! Het aanbieden van leermaterialen is een andere zaak. De opleidingsstructuur (zeg maar: de leerroute die aan een student wordt gekoppeld) hoort naar mijn idee in een aparte infra­structuur thuis binnen de school zelf, nou ja 'binnen', in elk geval beheerd door de school. Het plaatje, dat in mijn hoofd aan het ontstaan is, moet ik snel
eens uitwerken.

Er zitten natuurlijk allerlei consequenties aan deze ontwikkelingen. Privacy, afhankelijkheid van een externe leverancier (die immers niet wordt betaald en waar je dus nog niet zo makkelijk kunt aankloppen als er iets niet werkt), wennen aan het feit dat je afhankelijk bent van een infrastructuur waar je zelf nauwelijks invloed op hebt (dat vinden de meeste IT'ers niet leuk). Maar de wereld is niet maakbaar, het gebeurt en je kunt er beter maar op voorbereid zijn.

Jef van den Hurk
(Ook nu weer: als bepaalde links het niet doen: kijk op
http://onderwijsvanovermorgen.web-log.nl/mijn_weblog/2007/11/nashville_6_per.html

Anonymous Willem reageerde op 13 november 2007 om 18:06

Mag ik in dit verband wijzen op een bijeenkomst volgende week dinsdag in Apeldoorn. Daar zijn zowel Google als Microsoft uitgenodigd door ROC-i-partners en SLBdiensten om juist over dit concept een demo te verzorgen.
Kijk voor meer info op de nieuwsbrief van november van ROC-i-partners:
http://e-zine.kennisnet.nl/index.php?section=zoeken&action=view&archive_id=675

 

Een reactie plaatsen

<< Startpagina


<< terug naar startpagina
Laatste berichten
Verslag van Rob Smit, Nova
Foto's Kees Engelhardt
Verslag van de Kennisnetavond
weblog rivor
Foto's van bevallende bizons en meer
Adopting third-party content
Social Bookmarking in your class
Podcasting in your classroom
We've had E-nough: Strategies for Working With Tec...
Nashville: De kracht van technologie in de klas - ...

Powered by Blogger